nuff-nuff

Tuesday 10 July 2012

Kerabu Mangga ala Mak Ton

kerabu mangge ala mak ton??macam azwan ali plak da..


sempena post entry yang ke-100 nie...hari nie aku nak buat kerabu mangge...=) senang je kan nak buat kerabu mangge nie..duk rumah cuti lame2 nie harusslah blaja
masak2 sket...encik shah pon da pesan suruh aku blaja masak t senang =D

SO,hari nie nak buat kerabu mangge,,..bahan2 seperti berikut







~mangge <aku gune sebijik jek..nie pon baru kait tadi kat pokok>
~udang kering
~bawang merah<diracik2>
~cili padi <sekati korang nak letak berape>
~gula dan garam
~bunga kantan
~kacang tanah



so memula potong la mangge tuh panjang...aku siap nak terpotong tangan lagi tadi sebab leka duk tengok wanita hari ini..pppuuiihh
then da siap potong mangge dengan jaya nya...agak tebal gak terpotong mangge tadi...tapi ade aku kesah..?=)




pastuh,pi la siapkan bahan2 seperti bawang,kacang,udang kering sume..

tumbuk cili ngn udang kering...




then tumbuk plak kacang...



tabur2 garam n gula kat bekas mangga tadi...pastu tabur2 gak bahan2 yang aku da tumbuk2 tadi iaitu kacang,udang kering n cili




 pastu letak garam n gula


gaul2 sampai sebati n da siap..

sonang jo kan...
menu bujang....ceh..law duk uma sewa t boleh laa masak bende2 simple macam nie..=)





lepass buat kerabu mangge boleh laa rilek2 sambil makan aiskrim tengah2 panas nie..nyum2
itu saje =)



~selamat tengahari~

No comments: